Wegdekverlichting bedraad

Er wordt steeds terughoudender omgegaan met openbare verlichting. Hierdoor neemt de lichtvervuiling af en wordt bespaard op CO2 uitstoot, stroom- en beheerskosten. In diverse verkeerssituaties is een ori├źnterende verlichtingslijn gewenst. Bij mist en regensituaties valt de belijning vaak te weinig op, hierbij biedt bedrade wegdekverlichting de gewenste duidelijkheid.
Het voordeel van bedrade wegdekverlichting is dat men onafhankelijk van de eigen autoverlichting veel eerder een verkeerssituatie kan overzien. De LED’s zijn niet verblindend aangezien de lichtsterkte automatisch aangepast wordt d.m.v. een lichtsensor. Ze zijn leverbaar in knipperend of constant brandend, worden gelijktijdig geactiveerd en zijn al zichtbaar vanaf 600 meter. Daarnaast is de levensduur van bedrade wegdekverlichting langer dan die van stand alone LED’s op zonne-energie.

wegdekverlichting bedraad

Toepassingen:

  • Oversteekplaatsen
  • Bosgebied
  • Tunnels
  • Ondersteuning VRI

Veilige oversteekplaats

Het aantal ernstige aanrijdingen op zebrapaden is de afgelopen 10 jaar ondanks allerlei maatregelen nauwelijks afgenomen. Jaarlijks lopen in Nederland tientallen voetgangers en (brom)fietsers ernstig letsel op, of erger wanneer ze op een zebrapad worden aangereden. Voetgangers hebben weliswaar voorrang, maar zijn afhankelijk van de oplettendheid van automobilisten. Automobilisten daarentegen geven aan dat in het donker overstekende voetgangers op zebrapaden slecht zichtbaar zijn. Ook de zebravlakken op het wegdek zijn in het donker minder goed zichtbaar dan bij daglicht.

Zichtbaarheid vergroten

Door het plaatsen van LED grondspots haaks op de rijrichting ter plaatse van de oversteekplaats kan de zichtbaarheid sterk worden verbeterd. In combinatie met detectie gaat op het moment dat er een voetganger of fietser oversteekt, de LED-markering branden. Hierdoor wordt de automobilist erop geattendeerd dat er iemand nadert. Zodra men is overgestoken gaan de LED’s weer uit.

Uitvoering

De LED wegdekverlichting wordt in het asfalt van de rijweg geboord en voor de bedrading wordt een sleuf gefreesd. Doordat de LED’s onderling gekoppeld worden vindt het branden gelijktijdig plaats. De bovenzijde van de spots is na plaatsing gelijk met de bovenzijde van het asfalt of straatwerk. De voetganger of fietser die de oversteekplaats nadert, wordt door een camera gesignaleerd. Als de voetganger of fietser daadwerkelijk oversteekt gaan de LED’s gelijktijdig knipperen. Deze blijven knipperen zolang de fietsers of voetganger op de oversteekplaats is. Doordat de focus van een bestuurder het meest op dit gedeelte van de weg ligt, is het gebruik van LED wegdekverlichting uitermate effectief.

Mogelijkheden voor stroomvoorziening

  • Zonnepaneel op mast
  • Netstroom
  • Openbare Verlichting

Opties

  • InfraRood detectie
  • Thermische beelddetectie
  • Drukknop
  • LED’s knipperend of constant brandend
  • Verschillende kleuren LED’s
  • Verkeersbord L02F met knipperende LED-verlichting